Filter

Det följde några filter med min blixt. Det är otroligt vilken skillnad det gör. De två första bilderna är tagna med exakt samma inställning på kamera och blixt men den första utan filter och den andra med det oranga filtret. Jag har inte gjort något mer med bilderna än ljusat upp  och skärp dem. Ingen bild visar verkligheten så som jag såg den. Den sista bilden är tagen med det oranga filtret men sedan bearbetad i kamera raw och Photo Shop trots att det är det fotot som är mest bearbetat är det det som är mest lik min bild av hur det såg ut. Så vad är sant, vad är verkligt?



 


 


Kommentarer
Postat av: nilla|utanpunkt

Lärorikt experiment. Min första tanke är trots allt, hur har du vitbalansen inställd? Och vilket omgivningsljus har du i kombination med blixten? Blixten borde ge "dagsljus", men ser ut att ha överdrivet det, därav det kraftiga blåsticket (vilket får mig att tro att din vitbalans stod på ett värde som kompenserar för vanliga glödlampor (?). Orangefiltret motverkar det kalla ljuset, och ska, om allt är rätt inställt också ge neutralt ljus, eller med lite värme, men bilden ser väldigt orange ut (som om fotat i vanligt glödlampssken och sedan ytterligare överdrivet med filtret). Ja, hjälp, det där med färgtemperatur är trixigt. Ibland vill man ju ha en färgeffekt, men ibland inte. Kombinerat på rätt sätt ska du kunna få slutbilden utan att behöva fixa i photoshop.

2012-01-14 @ 01:02:36
URL: http://utanpunkt.blogspot.com/
Postat av: Katja

Tänkte också på vitbalansen. Med den får du ytterligare kombinationer. Jag har aldrig använt färgade filter på blixt. Mattskiva för många, många år sedan. Tar egentligen inte många blixtbilder så det känns inte som jag saknar det. Skulle behöva prova om mon gamla blixt passar kameran. Kan ju vara bra att veta att man har en utöver den inbygda i så fall. Den inbygda kärvar lite. Det var ingen god id'e att ha kameran och en godis-punschflaska i samma väska... /Katja

2012-01-14 @ 06:57:01
URL: http://katjatanhua.wordpress.com
Postat av: Znogge

En sak är säker, nu är det jag som börjar fotografera mer med blixt! Tack för puffen.

2012-01-14 @ 10:21:46
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Imagine

Det är intressant med fotografering. Man kan trixa och ha sig och alltid lär man sig nåt nytt/ofta.



/ Imagine

2012-01-14 @ 22:08:39
URL: http://photoimagine.wordpress.com
Postat av: Madonnan

Oj, vilken skillnad!

Vackra bilder iaf.



2012-01-15 @ 18:53:02
URL: http://madonnans.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0