Beskära eller inte det är frågan


 


Kommentarer
Postat av: Znogge

Ja, det är frågan. Vet inte vad jag tycker. Kanske...

2011-04-14 @ 22:01:58
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Katja

Kan inte låta bli att skratta högt. Efter klubbmötet idag var vi några som satt kvar och pratade en stund och jag fick frågan om varför jag håller mig till kvadraten. Vi diskuterade även olika format, intryck av dem osv. På vägen hem satt jag och funderade på om jag skulle utmana mig själv en vecka med att sluta tänka i kvadrater. Sen ser jag dina två bilder och vad fastnar jag för....kvadraten! Gillar hur linjerna suger i bilden. Men, också något vi diskuterade idag, perspektivet är nog mer intressant på kvadraten. Rektangeln har även en lugn yta till höger som balanserar upp den vänstra mer innhållsrika delen av bilden. Kvadraten är mer påträngande med att den kommer betydligt närmre. Det är två helt olika bilder.

Inte får du ett vettigt svar av mig Kersti... Jag har nog inget för de är bra var för sig dina båda bilder.//K

2011-04-14 @ 23:48:33
URL: http://katjatanhua.wordpress.com/
Postat av: Katja

"perspektivet är nog mer intressant på kvadraten" menar såklart rektangeln....

/K

2011-04-14 @ 23:50:23
URL: http://katjatanhua.wordpress.com/
Postat av: Anu

Jättespännande att di tar upp det här med att beskära. Jag kämpar själv med kvalet, och ena dagen gillar jag det ena, en annan dag det andra. Ofta vet jag inte. Visuell kommunikations -kuren fick mig att börja tänka i- och gilla - kvadrat. Men det är fortfarande undantaget i mina bilder. Det finns en finsk foto- och konstsajt för amatörer men inte helt nybörjare (aukea.net) som jag tittar på, och där verkar det vara så att tanken att inte beskära bilden dominerar, att det anses som ett misslyckande om man varit tvungen att beskära bort något. De ser sällan att man beskär till någonting, och är begränsad av kamerans format. Det känns för mig lite väl strikt.

Jag håller med Katja om att det är två olika bilder beroende på vilket format du väljer. Alltså är det upp till dig att göra beslut om vad du vill kommunicera. Rektangeln är mera generös, och fridfull, den för iaf min blick ut ur bilden till slut. Kvadraten gör att min blick stannar överst på pluppen av den bågformade delen. I kvadraten blir trianglarna mera framträdande, och deras spetsar pekar mot ställer där bågen böjs, och sedan för blicken uppåt till stop (och möjligen upp ur bilden ), och dessa vilar på den lugna (nästan)kvadraten, vilket jag tycker stärker kavdratformatet med sin upprepning - detsamma gäller rektangeln i den övre bilden, den stärker den rektangla formen. Synnerligen bra bild du tagit för att diskutera formatet! Det lustiga är att jag upplever att järnkroken (?) är mjukare i rektangel än kvadrat.



2011-04-15 @ 09:32:48
Postat av: Carin

Jag tycker bild no 2 ar starkare. Det ar nagot i linjerna som blir tydligare. Ar inte saker pa att jag forstar vad kvadrat eller rektangel har med det att gora for aven bild no 2 skulle kunna visas i en kvadrat. Det ar styrkan i vad jag ser som tilltalar mig.

2011-04-15 @ 11:56:14
Postat av: Anonym

Kvadraten är mer påträngande. Jag gillar linjerna i den men det finns inget vilsamt i där. Allt är liksom pang på och blicken blir kvar i linjepelet. I rektangeln finns en vila i bakgrunden med den horisontella linjen som för blicken ut ur bilden. Om jag måste välja blir det kvadraten. Den är mer det som jag sökte när jag tog bilden. Kroken i fokus, svart och hård.

2011-04-16 @ 21:44:32
Postat av: Imagine

Gillar beskärningen.

Håller med Carin att den är starkare och kraftfull på något vis.



Tycke och smak.

:)

2011-04-16 @ 21:50:51
URL: http://photoimagine.wordpress.com
Postat av: Ninni/fotografia

Intressant läsning.

Jag kan inte säga vilken jag tycker bäst om av de här två. Kanske kvadraten...

Generellt så tycker jag bäst om kvadratiska eller stående rektangulära bilder. Trots det så är huvudparten av mina bilder på bloggen liggande rektanglar. Kan det ha med bildskärmens utseende att göra kanske?

2011-04-30 @ 12:44:01
URL: http://piona.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0